سلطه ابنیه بر طبیعت در ساختار باغ مقبره های هند
نویسنده
چکیده مقاله:
باغ یکی از شاخصترین فضاهای منظرین است که نحوه ارتباط طبیعت و محیط مصنوع درآن میتواند تعریفکننده نظام فضایی و ساختاری منظر شود. بستر هند با توجه به ویژگیهای خاص طبیعی- اقلیمی و کثرت کمنظیر آیینی- اعتقادی که در جامعه انسانی آن وجود دارد، تأثیرات قابل ملاحظهای بر نظام و ساختار باغسازی ایرانی که در دوره اسلامی وارد این کشور شده، گذارده است. مطالعه و طبقهبندی بخشی از این تأثیرات که به بیان نحوه تعامل طبیعت و قسمتهای مصنوع باغمقبرههای هندی با تأکید بر ابنیه آن میپردازد، هدف اصلی نگارش این مقاله بوده است. باغ ایرانی محلی است برای حضور غالب طبیعت و نمود این حضور در فضای باغ، ادراک حداکثری عناصر طبیعی منظر است. در صورتی که در باغسازی هندی، که مقتبس از سبک باغسازی ایرانی- اسلامی و متأثر از بستر هند است، هندسه حاکم بر ابنیه بر کل فضای باغ و محوطه طبیعی آن تسلط پیدا میکند و امتداد محوربندی و دید بصری ابنیه اصلی باغ را در تمام محوطه به خوبی میتوان دریافت کرد؛ به بیان دیگر در باغ هندی به بنا و قسمت مصنوع بیش از طبیعت پرداخته شده است. افزایش قابلملاحظه مساحت و حجم بنای مقبره نسبت به باغ پیرامونی در قیاس با نمونههای ایرانی، بالابردن ارتفاع بنا به صورت مصنوعی با ایجاد صفه مرتفع، تأکید بر المانهای عمودی همچون قوسهای بلند و منارهها در معماری بنا و داشتن حصار کارشده و مزین به طاقنما از جمله دلایلی است که در اثبات فرضیه ارائه میشوند. باغسازی هندی برخلاف نمونه ایرانی آن، منتج از یک رویکرد انسانمحور و ساختگراست که سازندگان آن به دنبال نمایش مفهومی انسانساخت از باغ در مقابل نگرش طبیعتگرایانه به آن هستند که چرایی این بحث و ریشههای آن در موضوع نوشتار حاضر نمیگنجد.
منابع مشابه
دیدگاه کلاسیک و ارگانیک در مقبره سازی اسلامی هند
ورود اسام به هند از پل ایران، عناصر معماری جدیدی را نیز به معماری هند افزوده است؛ از جمله باغ ایرانی. به تبع تفاوت در نحوه ورود اسام به هند، خواه از طریق فتوحات امرای مسلمان خواه بزرگان تصوف، معماری مقابر اسامی آن دارای دو نوع متفاوت است. مقابر طبقة حاکم مسلمان در گونة باغ مزار ساخته شده که متأثر از سنت با غسازی ایرانی، نمادِ گونة کلاسیک مقبر هسازی اسامی هند است. این مقابر به صورت عناصری شاخص )...
متن کاملساختار شکل در ابنیه آیینی اسلام
سرچشمههای ساختار شکل در ابنیه آیینی متنوع است که ریشه در فرهنگ، جغرافیا، اقلیم، معماری بومی و... دارد. با ثبات ساختار شکل این ابنیه در هر آیین، تکرار آن جزو لاینفکی از آن شده و به نمادی از آیین تبدیل میشود. به دیگر سخن شکل در ابنیه آیینی به عنوان امری مقدس قلمداد میشود. با چنین پشتوانهای، ساختار شکل دیگر وابسته به جغرافیا، اقلیم، بوم و... نبوده و به صورت تحمیلی تداوم پیدا میکند. هریک از ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 8- 13
تاریخ انتشار 2014-06-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023